V krátkosti o GDPR

So skratkou GDPR je už dnes už zoznámený aj laik, lenže skutočne len z obšírneho pohľadu a málokto možno dokonca vie, že ide o skratku General Data Protection Regulation a stanovenie Európskej Únie, ktoré ak osoba zbierajúca údaje (podnikatelia) nedodržia, hrozí im vysoká sankcia. Laické znalosti majú predovšetkým osoby, ktoré sú prakticky „len“ zákazníkmi, ale podrobnejšie vypracovanie a znalosť sa dotýka predovšetkým majiteľov firiem či prevádzkovateľov e-shopov a webových stránok a skrátka každého, koho činnosťou je pracovanie s údajmi svojich zákazníkov alebo zamestnancov.

muž za počítačem

  • Nariadenie GDPR (platnosť od mája 2018) nie je potrebné iba dodržiavať, ale ide tiež o isté byrokratické postupy, s ktorými vám však môže poradiť odborník.

GDPR je jedno z tých nariadení, ktoré robí rozdiel medzi podnikateľom a zákazníkom či zamestnancom. Úlohou zákazníka je prakticky iba odsúhlasiť, že bol oboznámený a súhlasí s tým, k čomu budú jeho údaje využívané. Nariadenie má za úlohu strážiť jeho osobné údaje a tým aj súkromie, čo však pre podnikateľa predstavuje zložitejší postup s tým, že musí dbať na mnoho detailov, inak môže riskovať obvinenie. V prípade návštevy webu má takisto zákazník právo hocikedy osloviť majiteľa konkrétnej webovej stránky s tým, že chce, aby boli jeho zadané údaje následne vymazané. Opäť však vravíme o ďalšom byrokratickom postupe.

gdpr

  • Pod osobnými údajmi na internete nemusíme chápať len meno, priezvisko, adresu, vek, pohlavie, fotku,…atď, ale predovšetkým užívateľovu IP adresu.

Nariadenie GDPR sa okrem podnikateľov dotýka takisto inštitúcií. Veľký rozdiel nie je ani v tom, či ide o veľkú firmu alebo začínajúci menší podnik alebo prevádzkovateľa webovej stránky. Osobitou avšak „bratskou“ kategóriou je v prípade e-shopu takisto nutnosť požiadať o súhlas na zasielanie marketingových informácií.